zondag 28 juni 2015

Dag 6 - Kuala Lumpur

Om 9 uur gingen we ontbijten in het restaurant Gobo Chit Chat op de 5e verdieping. Hier stond een enorm ontbijt buffet klaar, zoiets hadden we nog nooit gezien. Er stond allerlei lekkers voor continentaal ontbijt, Amerikaans ontbijt, Maleis ontbijt, Japans ontbijt en veel voor een Healthy breakfast.
We aten pancakes en lekkere broodjes met zalm of Gouda kaas en veel soorten vers fruit.
Sebastian liet een omelet bakken.

Op de kamer smeerden we ons in met zonnebrand want het zou een zonnige dag worden met een temperatuur van rond de 34 graden. We hebben deze vakantie trouwens nog geen druppel regen gezien.
De gids kwam ons om 10 uur ophalen en we reden als eerste naar een Hindu tempel; Sri Maha Mariammam temple. Hier gingen Tom en Nathalie naar binnen. Ze moesten hun schoenen uitdoen en Nathalie had een doek bij zich om om haar benen te slaan.

Daarna stapten we in het busje van de gids en reed hij langs het oude kasteel van de koning wat nu niet meer in gebruik is. Er is een nieuw kasteel gebouwd wat de Maleisische mensen niet zo mooi vinden omdat het een te Westers gebouw geworden is. Het was heel warm op het plein ervoor en het is zo leuk om te zien dat Japanners bijna allemaal met paraplu's lopen als parasols. Een slimme oplossing.

Om ons te laten zien wat er allemaal te doen is in Kuala Lumpur reed de gids langs het Bird Park waar 7000 verschillende vogels te zien zouden zijn. Hierna reed hij door naar het National Monument. Dit is hetzelfde soort monument als wat in Washington staat. Wij stapten uit en maakten allerlei foto's. Het was erg mooi om te zien.

De volgende stop was de Nationale moskee van Maleisië. Het dak heeft de vorm van een opengevouwen paraplu. De gids was alleen bang geweest dat we ook naar binnen zouden gaan want er is een enthousiaste gids binnen in de moskee die mensen graag rondleidt en dan ben je zomaar anderhalf uur verder.

Tegenover de moskee lag de Library en daar tegen over weer het station gebouwd in Moorse stijl. Mooie gebouwen allemaal.

Hierna werden we meegenomen naar een Batik fabriek waar je kon zien hoe die mooie batik kleden gemaakt werden. Eerst wordt er op doek getekend met wax, deze vormen worden dan ingekleurd en dan worden de doeken gedroogd. Na het drogen wordt de wax verwijderd en zijn de doeken klaar voor verkoop.

We zouden een stop maken op het Onafhankelijkheidsplein maar omdat alles hier was afgezet, konden we het niet bekijken. Misschien dat we daar morgen nog heen kunnen.
Nadat de gids ons bij het hotel had afgezet gingen we even koffie drinken op het terras van het hotel. We zien de gids dinsdagmorgen weer als we op pad gaan naar het regenwoud.
We hadden thuis al toegangskaartjes geregeld voor een bezoek aan de Petronas Towers en hadden de tour van 14.15 uur. Nadat we door een scan zijn gegaan krijgen we allemaal een badge. Na een korte introductie werden we met de lift naar de sky bridge gebracht op de 41ste verdieping, dit is de verbindingsbrug tussen de twee torens op 170 meter hoogte.

Vanaf de sky bridge had je een prachtig uitzicht over de stad. Hierna mochten we nog hoger, naar de 83ste verdieping. Met de lift werden we naar 370 meter hoogte gebracht. Het was imposant om naar beneden en omlaag te kijken en je voelde de toren ook licht bewegen.

Ons hotel tegenover de Twin Towers

lengte van de luchtbrug is 58,4 meter
hoogte van de luchtbrug is 170 meter boven de straat
Datum van oplevering 1997

Op bovenstaande foto zie je op de achtergrond de KL Tower staan. Hier bevindt zich op de bovenste verdieping, op 282 meter hoogte, een restaurant dat ronddraait.
Eenmaal beneden gekomen, kochten we nog een aantal leuke souvenirs in de gift shop.
We gingen even aan de andere kant bij de ingang kijken en herkenden dit van het programma "Oplichters in het buitenland". We hadden toen gezien dat er jonge verkopers zijn die je proberen mobieltjes te verkopen die later niet blijken te werken.
Nathalie en Tom liepen nog een stuk verder en zagen toen een man op de grond liggen die van zijn vrienden/familie foto's aan het maken was terwijl hij op de grond lag. Ze vroegen hem of hij ook van hun een foto wilde maken en dit is het resultaat.

Daarna hebben we nog een hele poos in de mooie shopping mall rondgelopen. Er is ook een Harrods winkel, erg leuk om te zien. We hadden vandaag trouwens gezien dat ze druk bezig zijn om het eerste Harrods hotel te bouwen hier in Kuala Lumpur. Dit hotel moet in 2016 open gaan.

Vanmorgen na de tour waren Tom en de kinderen met de shuttle even naar een supermarkt gereden in de mall om wat wasmiddel te kopen. Eenmaal terug op de kamer na het shoppen deden we wat wasjes, dit was even nodig.
Vanavond gingen we eten in een Indiaas restaurant: Spice of India. We waren een hele poos de enige gasten in het restaurant. Vooraf kregen we pappadums met een pikant sausje.
Wij namen Chicken Tikka massala en Sebastian koos lams spiesjes. We bestelden er naan brood en rijst bij.
Toen de zon eenmaal onder was gegaan werd het heel druk in het restaurant en gingen mensen van het buffet gebruik maken.

In de food courts was het een drukte van belang. Er zat o.a. een man met 6 hamburgers voor zich. Die moest vast de schade inhalen van een dag niet eten, denk ik.
Bij de supermarkt haalden we een doos ijsjes die we buiten voor de fonteinen op aten terwijl we genoten van de fonteinshow en mensen kijken.

Tenslotte wil ik iedereen bedanken voor alle reacties, dit is erg leuk om 's morgens als eerste te lezen.

1. Wat een prachtige dag weer! Die uitzichten vanaf de torens, wow! Veel plezier weer!

2. Wederom een schitterende dag....het is maar goede dat je een blog maakt want jullie zien zo veel en doen zo veel indrukken op dat je dat na een week niet meet weet hahahaha.
    Have Fun!!

3. Wat doen jullie veel op een dag. Maar uitrusten kan later op de eilanden natuurlijk

4. Zo wat een luxe een privé gids.
    En wat ondernemen jullie veel op een dag!!!
    weer een tip dag..

5. Wat een gave dag weer. Zo grappig die verschillende bouwstijlen naast elkaar in de stad. Zo'n tempel naast een modern gebouw. Het uitzicht vanaf de torens is natuurlijk geweldig. Ik zal maar niet vragen hoeveel foto's je tot nu toe hebt gemaakt.